Eén bron van waarheid in productinformatie (PLM).

“Alle ballen verzamelen”, klonk er vaak het eind van de training. Alle ballen die tijdens de training over het hek en in de bomen waren geschoten werden dan na wat rondzoeken verzameld. Wanneer er een bal ontbrak, dan volgde als “beloning” een paar rondjes extra om het trainingsveld. Totdat iemand voorstelde om elke bal direct na het wegschieten op te zoeken. Alle ballen direct te verzamelen en bij elkaar te brengen, klaar voor gebruik. Laatst zat ik hieraan te denken toen ik na een gesprek bij een voedingsmiddelenproducent terugreed naar kantoor.

Vaak hoor ik dat aan het eind van de ontwikkeling van een nieuw product, op het moment dat productinformatie gedeeld moet worden met de klant, er gezocht moet worden naar de juiste data. De benodigde data blijken dan verspreid te staan over verschillende afdelingen en systemen. Er zijn meerdere bronnen van waarheid en de juiste informatie moet bij elkaar gezocht worden om tot een productspecificatie te komen en om de informatie in te voeren in een datapool of klantenportal. Is de informatie vervolgens niet juist of incompleet dan volgt als “beloning” een afkeuring of zelf een boete.

Hoe anders zou het zijn als we, analoog aan de voetbaltraining, al tijdens de ontwikkeling van een nieuw product, direct alle data centraal verzamelen en een enkele bron van waarheid creëren? Alle informatie, van hoge kwaliteit, op elk moment beschikbaar en gecontroleerd delen met interne en externe partijen.  Alle informatie gecentraliseerd en direct klaar voor gebruik.

Bovenstaande is een veel gehoorde belofte van producenten van Product Lifecycle Management Systemen. Maar waar hebben we het nu eigenlijk over met Product Lifecycle Management (PLM) ?

Volgens Gartner; PLM is een filosofie, proces en discipline ondersteund door software voor het beheer van producten tijdens de fasen van hun levenscyclus, van concept tot pensionering. Volgens CIMdata:  PLM verbindt data, processen, systemen en personen tot een end-to-end oplossing voor het ontwikkelen en op de markt brengen van producten. Gebruikers van PLM systemen ervaren verbeteringen met betrekking tot time to market, productiviteit in R&D, gebruik van middelen, bescherming van IP, kwaliteit van data, ontwikkelingskosten, intern en extern delen van data, product compliance en risico’s op recalls.

Kan de voedingsmiddelenindustrie ook profiteren van deze voordelen ? Productontwikkeling binnen de voedingsmiddelenindustrie kent vele stadia, belanghebbenden en datasets. Denk daarbij o.a. aan NPD projecten, klantspecificaties, leveranciers informatie, grondstofspecificaties, verpakkingsspecificaties, recepturen, declaraties, claims, labelinformatie, productspecificaties, datasets voor GS1, PSinFood, Sim, Brandbank, TraceOne en meer. Kortom, veel procedures, proces eigenaren, afdelingen enz.

Dit biedt perspectief. Niet om direct te kiezen voor de implementatie van een volledig nieuw PLM systeem, maar vooral ook om de PLM filosofie eens los te laten op alle processen rondom het ontwikkelen en op de markt brengen van een product. Dit om inzicht te krijgen op knelpunten en verbeteringen door te voeren binnen bestaande systemen. Centralisatie, Integratie en standaardisatie van processen en data om te profiteren van de PLM voordelen.

Meer Informatie ?

Product Lifecycle Management Optimalisatie

Naam (verplicht) Email (verplicht) Bedrijfsnaam Bericht

Of stuur een e-mail naar info@foodzfactor.nl